Terug naar overzicht

Waarom een kennispartner
je helpt groeien

Waarom een kennispartner je helpt groeien

Mijn zomervakantie zit er weer op. Drie heerlijke weken genoten van de zon en mijn gezin. Naast ruimte om te ontspannen had ik ook tijd om na te denken over de ontwikkelingen in de flexbranche.

Zo stijgt de omzet van de uitzendbranche flink, maar dalen het aantal uitzenduren. Het kabinet heeft plannen om een verplichte certificering in te voeren voor de uitzendbranche. En zijn er belangrijke wijzigingen in wet- en regelgeving geweest.

Als uitzend- of detacheringsbureau is het enorm belangrijk om op de hoogte te zijn van marktontwikkelingen en de steeds veranderende wet- en regelgeving. Deze informatie stelt je in staat de juiste strategische beslissingen te nemen en zo de concurrentie voor te blijven. Door op tijd in te spelen op markt- en brancheontwikkelingen verhoog je de kans op het succesvol vinden en matchen van medewerkers en opdrachtgevers. Iets wat in deze krappe arbeidsmarkt al lastig genoeg is.

Team van experts

Een van de dingen waar ik erg trots op ben binnen PRO HRM is de kennis van het team. Alle Backoffice collega’s zijn NIRPA gecertificeerde salarisprofessionals. Alle Frontoffice medewerkers hebben een HRM-opleiding gevolgd, zijn geslaagd voor het SEU examen en blijven bijscholen, bijvoorbeeld door het behalen van VCA/VCU certificaten.

Dankzij deze kennis kunnen we snel en juist de vragen van intermediairs, medewerkers en opdrachtgevers beantwoorden. Maar we informeren klanten ook proactief. Zien we bijvoorbeeld belangrijke aandachtspunten of komen er wijzigingen in wet- en regelgeving aan? Dan delen we dit direct. Zo is PRO HRM een echte kennispartner voor de flexbranche.

Data vs. onderbuik

Ik vind het belangrijk om te sturen op basis van data. Natuurlijk komt bij het nemen van (strategische) beslissingen intuïtie en onderbuikgevoel kijken, maar met data kun je oordelen en toetsen op basis van feiten. Dat is ook 1 van de redenen dat we kwartaalgesprekken geïntroduceerd hebben bij onze intermediairs. Ieder kwartaal zitten we samen om te zien wat er goed gaat en wat beter kan. Op basis van data en cijfers. Ook gebruiken we deze momenten om marktontwikkelingen te delen. Wat is er gebeurd en wat verwachten we dat er komende maanden gaat gebeuren? We denken graag mee over doelstellingen en wat er moet gebeuren om deze te behalen. Ik hoor steeds vaker van onze klanten hoe blij ze zijn met onze inzichten en adviezen.

Workshops en masterclasses

Regelmatig geven we workshops aan de interne medewerkers van onze intermediairs. Zo kunnen we heel gericht inspelen op de kennisbehoefte van onze klanten. Daarnaast organiseren we minimaal 1 keer per jaar ons What the Flex event, met interessante masterclasses van experts. Het thema van dit jaar is social recruitment en het aanspreken van de huidige Gen Z.

PRO HRM als groeiversneller

Een mooi voorbeeld van onze toegevoegde waarde als kennispartner. Een nieuwe klant, een goedlopend bedrijf buiten de flexbranche, wil de activiteiten uitbreiden naar uitzenden en detacheren. Potentiële medewerkers en opdrachtgevers zijn aanwezig, maar kennis over de flexbranche en wet- en regelgeving ontbreekt.

We zijn onze samenwerking gestart met een workshop door onze front- en backoffice experts. De klant is meegenomen in verschillende opties voor contracten, verloning en facturatie. Wat zijn de mogelijkheden en verschillen op het gebied van verloning? Welke factuurtarieven kun je gebruiken richting de opdrachtgever en wat is dan jouw marge per uur? Wat zijn de overige eisen vanuit cao en wet- en regelgeving?

In een paar uur was deze nieuwe klant volledig op de hoogte van de belangrijkste zaken rondom de start van de nieuwe activiteiten. Zij kunnen de juiste strategische beslissingen nemen en zich volledig richten op het vinden en matchen van medewerkers en opdrachtgevers, PRO HRM zorgt voor de rest. Dit soort samenwerkingen zijn fantastisch, beide partijen vol energie en iedereen kan doen wat zij echt leuk vinden en waar ze goed in zijn. De eerste medewerkers zijn al geplaatst en wij hebben onze rol als groeiversneller weer goed ingevuld.

Volgende keer ga ik het hebben over goed werkgeverschap. Een belangrijke groeiversneller die in de huidige arbeidsmarkt niet meer overgeslagen mag worden.

Iedere maand verschijnt hier een nieuwe blog van Roel Dolkemade. Hierin deelt hij zijn visie op de recruitmentbranche. Wat valt hem op en wat zijn mogelijke kansen voor jou? Wil jij eens sparren over groeimogelijkheden? Neem contact met Roel op.