Terug naar overzicht

What The Flex
Social Recruitment en Gen Z
De hoogtepunten

What the Flex – Social Recruitment en Gen Z

Ieder jaar nodigen wij onze klanten en relaties uit voor het What The Flex event. Een informatieve middag over belangrijke onderwerpen in de flexbranche. Dit jaar was het thema Social Recruitment & Gen Z. Wat wil deze nieuwe generatie en hoe bereik je ze?

Na een korte introductie van directeur Roel Dolkemade nam Marieke Wehner het woord voor de masterclass. Als managing director van Werf& en arbeidsmarktspecialist bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie dé expert op dit gebied. In een goedgevulde zaal startte haar presentatie met de vraag, wie is Gen Z? Uit de zaal kwamen antwoorden als: “ze willen work-life balance”, “zijn één met hun telefoon” of een simpele “lui”. Deze generatie, geboren tussen 1996 en 2015, krijgt een hoop vooroordelen over zich heen.

Vooroordelen Gen Z terecht?

Generatie Z is opgegroeid in een wereld vol onzekerheden. Ze hebben heel jong al meerdere grote crisissen meegemaakt; de financiële crash, gevolgen van klimaatverandering en corona. Daarnaast zijn ze echte digital natives. Waar Millennials (1981 – 1995) nog de tijd kennen zonder internet of smartphones is dat voor Gen Z niet meer voor te stellen. Hierdoor heeft deze generatie wellicht de grootste generatiekloof ten opzichte van eerdere generaties.

Het is een generatie die alle informatie ter wereld binnen handbereik heeft. Dan is het niet gek dat je snel verveeld of afgeleid bent. Daarnaast zien ze hun ouders, meestal tweeverdieners, steeds vaker minder dan 40 uur per week werken. Omdat de zorgtaken voor de kinderen beter verdeeld worden, of hun ouders al wat ouder zijn. Met deze thuissituatie als voorbeeld en de hele wereld aan je voeten is het niet gek dat ze een ander werkethos hebben. Ze zijn dus niet lui, maar eerder onbegrepen.

Generatiekloven ontstaan snel

Zelfs Marieke als expert op het gebied van Gen Z staat af en toe nog te kijken hoe snel ze achterloopt. Stagiaires die met afkortingen als HDP* strooien en je moet toegeven dat je geen idee hebt waar het over gaat. Kijk dus, zeker als recruiter, eens goed naar je eigen vooroordelen. In deze snel veranderende wereld kun je zomaar ineens de aansluiting verliezen met de jongere generatie. Binnenkort nog veel meer informatie over Gen Z en hun wensen en verwachtingen. Houd daarvoor onze website in de gaten.

Wat verandert er in 2023?

Na de interessante masterclass van Marieke Wehner was het tijd voor een korte PRO HRM update. Angelina en Laura gingen in op de veranderingen die we afgelopen jaar hebben doorgevoerd. Zo hebben we onze kwartaalgesprekken uitgebreid met benchmarks voor marges, verzuim en ABU-cijfers. Ook sluit Flexportal nog beter aan op de wensen van onze klanten. Zo kunnen onder andere contracten gemakkelijk getekend worden door de medewerker en opdrachtgever in Flexportal zelf. Natuurlijk hebben we het ook over de grootste wijzigingen voor 2023 gehad. Meer hierover kun je ook lezen in onze blog over Prinsjesdag.

What The Flex goed afsluiten

Na een middag vol informatie wil je natuurlijk napraten met vakgenoten. Daarom werd het evenement afgesloten met een hapje en een drankje. Op alle tafels lagen stellingen en vragen waar onze intermediairs met elkaar over in gesprek konden gaan. En dat hebben ze ook uitgebreid gedaan. Al met al kijken we terug op een zeer geslaagd evenement. Dank aan alle aanwezigen en nogmaals dank aan de sprekers.

Zien we jouw volgend jaar ook bij een nieuwe editie van What The Flex? Neem contact op met Yvonne en laat PRO HRM ook jouw kennispartner zijn.

*Mocht jij het je afvragen, HDP staat voor heerlie de peerlie.