Navigeren door het Wettenlabyrint in de Flexbranche: Tips voor Uitzendorganisaties
24 juni 2024
Bekijk blogbericht
Wat kost personeel? Voor veel ondernemers is personeel een grote kostenpost. Een werkgever betaalt voor een werknemer dan ook zeker niet alleen het brutosalaris. Bovenop dit brutosalaris kan men namelijk nog ongeveer 45 tot 50 procent meer rekenen. Om dit percentage uit te leggen hebben we de personeelskosten opgedeeld in drie onderdelen: (1) directe loonkosten, (2) indirecte loonkosten en (3) verplichte premies en bijdragen.
1.Directe loonkosten
Het grootste gedeelte van de personeelskosten bestaan uit directe loonkosten. Directe loonkosten zijn onder andere het brutosalaris, vakantietoeslag en de niet van winst afhankelijke eindejaarsuitkering/13e maand. Hierbij is het goed om te letten op de volgende punten:
2.Indirecte loonkosten
Indirecte loonkosten kunnen verschillen per bedrijf en per persoon en zijn niet altijd vanzelfsprekend. Bij indirecte loonkosten kunt u denken aan:
3.Verplichte premies en bijdragen
Tot slot dragen werkgevers ook de verplichte loonheffingen af aan de Belastingdienst. Onder loonheffingen vallen onder andere:
Heeft u werknemers bij PRO HRM op de loonlijst staan? In dit geval biedt PRO HRM u een overzichtelijk all-in tarief per gewerkt uur. Bovenstaande personeelskosten worden door PRO HRM gedragen, en ook zorgen zij voor de juiste afdrachten naar de Belastingdienst.